Попаднах на една много интересна статия от Дневник
Става дума за експеримент в Германия в които заведенията не обявяват цени, а оставят клиентите сами да решават колко е струвала вечерята им. Противно на очакванията не ги чака фалит, точно обратното - открива се нова успешна бизнес ниша.
Научна студия на Франкфуртският университет и екип на професора по търговия и маркетинг Мартин Натер обобщава и анализира резултатите от привидно рискования бизнес модел.
Първото заведение с подобна стратегия - Die Weinerei (www.weinerei.com), или "Винарната", съществува в Берлин от края на 90-те, но бе възприемана повече като поредния анархично-утопичен проект. Оказва се обаче, че моделът действа успешно и във финансовото сърце на федералната република - Франкфурт. В рамките на три месеца един ресторант, два фризьорски салона и едно кино провеждат експеримента по поръчка на местния университет, представил сега резултатите пред пресата.
Според данните има и случаи, когато клиентите плащат само 50 цента, но повечето, оставени сами да решат на базата на удовлетворението си от услугата и обслужването, постъпват честно.
(Ако този модел се въведе в България, стотици заведения няма да получават и 50 цента дори :)
Така например в персийския ресторант "Киш" за обедното меню, иначе с цена 7.99 евро, клиентите са платили средно 6 евро. Cобственикът, от друга страна, е отбелязал 30 процента повече посещения и затова мисли да продължи практиката.
Колкото до Die Weinerei, концепцията на заведението, което присъства във всеки берлински пътеводител, е уникална - в началото на вечерта всeки плаща "наем" от едно евро за чаша, после може да пие колкото иска вино и да вечеря от домашно приготвения бюфет. Накрая пуска в една стъклена купа толкова пари, колкото иска или може да даде. В края на 90-те Die Weinerei съществува като нелегална кръчма в по-малко престижните части на Берлин от 2004 г. oбаче заведението се е настанило и в модерния квартал Пренцлауер Берг. Междувременно бизнесът се e разраснал впечатляващо бързо - Die Weinerei е верига от четири заведения в Берлин, всичките пълни вечер.
От атмосферата на приятелски клуб от нелегалните времена е останало малко - тогава заведението е функционирало на принципа на солидарността между бохемите без пари и хора с пари, които искат да познават бохеми и съответно били готови да пускат повече евро в стъклената купа. Сегашните посетители са студенти, туристи, свободни артисти или добре познати редовни клиенти, въодушевени от идеята, че никой не им бърка дълбоко в портмонето само защото заведението е модерно. И често на излизане, опиянени от виното и атмосферата, без да забележат пускат повече пари, отколкото са възнамерявали в началото на вечерта.
Ех как искам да видя такова заведение и в родината...
Статията е написана
на неделя, април 27, 2008
в 12:39
под етикетите:
мнение,
промоции
. Можете да следите за коментари и обновления оттук:
comments feed
.
Музика за маса:
Връзки
Информация
Чичо Сам:
Категории
Архив на блога
- август 2008 (3)
- юни 2008 (1)
- май 2008 (4)
- април 2008 (12)
- март 2008 (14)